header ad

Cadangan untuk memajukan industri kenderaan elektrik (EV) di Malaysia - Dewan Muda Pekema


Kenderaan elektrik; Menyelaraskan usaha untuk meraih faedah kepada semua lapisan masyarakat dan negara.

        Berperihal tentang menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan membangun, Malaysia boleh dikatakan masih berada didalam keadaan yang agak ketinggalan dalam usaha menggantikan kenderaan berenjin pembakaran (ICE) kepada kenderaan elektrik (EV).

        Dari sekitar 14.5 juta kereta, hanya 0.002 peratus daripadanya adalah EV tulen, berbanding 2% di Singapura. Ditambah lagi dengan Singapura dan UK yang bakal melarang kenderaan enjin pembakaran (ICE) menjelang 2040.

        Bilangan EV MG ZS ZE yang dijual di Chiangmai sudah berlipat kali ganda daripada jumlah EV yang ada di Malaysia, dengan MG merancang kilang untuk memasang MG ZS ZE di Thailand pada tahun 2021. Hyundai pula telah mula melabur dalam pembuatan dan pemasangan EV di Singapura dan Indonesia.
        Terdapat tiga faktor utama yang menyumbang kepada penembusan EV: Permintaan pengguna, Undang-undang dan Pengedaran.
        Terdapat permintaan pengguna secara tempatan, kesemua 25 Mini EV yang diimport terjual dalam masa yang singkat!
        Tapi, dari aspek undang-undang, Malaysia perlukan perubahan dan juga inisiatif yang selaras. Misalnya,

1) Pengurangan duti import atau insentif cukai untuk EV, alat ganti dan pengecas yang berkaitan, terutamanya jika pengedar / pemasang memberikan faedah, seperti:

i. Kandungan tempatan;
ii. Pelaburan dalam pemasangan tempatan / pembuatan bateri EV, mesin pemacu / pengecas;
iii. Pelaburan dalam kitar semula, pemulihan semula dan / penggunaan semula bateri EV tempatan
iv. Kos penggantian bateri tidak lebih daripada 10% lebih tinggi daripada kos penggantian bateri yang serupa di negara lain.

Nissan Leaf


Ini untuk mengurangkan pengambilan keuntungan yang dilihat di kalangan pengedar, iaitu untuk mengurangkan beban kewangan pengguna penggerak pertama EV yang ingin menaik taraf bateri
v. Pelaburan dalam latihan / pensijilan juruteknik EV dan pensijilan bengkel tempatan (mis. "Sijil ZE" oleh Renault). Pensijilan latihan juruteknik EV hendaklah diiktiraf oleh setiap bengkel di seluruh dunia untuk pembuatan EV tersebut.

Walaupun ini boleh menyebabkan perpindahan ke negara-negara dengan bayaran yang lebih tinggi, manfaatnya adalah jika juruteknik memilih untuk tinggal, pengguna EV tempatan mendapat keuntungan dengan memiliki kepakaran tempatan yang disahkan yang dapat mengganti / menaik taraf bateri EV dengan harga yang berpatutan
vi. Institut teknikal terbuka untuk kakitangan dan orang ramai untuk mendaftar latihan dengan sukatan pelajaran yang membolehkan pelajar "merebut peluang" dalam ekosistem EV.

        Selain daripada pensijilan juruteknik EV, ia dapat menawarkan latihan dan pensijilan untuk titik pengecasan EV dan penyiapan rangkaian, pengaturcaraan, operasi, perawatan.

        Objektifnya adalah untuk menyusun (undang-undang atau peraturan) menjadi kod yang sistematik berkenaan latihan tersebut dan membuatnya secara terbuka dan luas, dengan bayaran rasmi yang berpatutan.
2) Pengurangan cukai jalan JPJ. Mengenakan cukai EV berdasarkan setara motor kW nampaknya telah disalah erti: tiada pencemaran dengan EV pada kW atau ketika kenderaan melahu / tidak bergerak.
3) Membolehkan pengendali pusat pengecas EV mengenakan harga dengan kWh melalui lesen pengecasan yang dipermudahkan dan berpatutan dari ST. Saat ini mereka dilarang meletakkan harga melalui kWh kecuali jika mereka memiliki lesen pengedaran, yang memerlukan pengisytiharan permintaan maksimum (MD) dan lokasi premis.

Renault Zoe


        Walaupun pengendali mengetahui MD dan alamat setiap stesen pengisian, kos untuk setiap aplikasi dan lesen pengedaran menjadi halangan.
        ST boleh melangkah lebih jauh dengan menawarkan lesen pusat pengecasan V2G. Sebagai langkah awal, lesen tersebut membolehkan pengguna EV dan pengendali pusat cas untuk merundingkan harga dan masa perdagangan kWh secara individu, tetapi juga boleh mengandungi seksyen yang menyatakan bahawa pemegang lesen mempunyai kewajipan untuk membenarkan kawalan pengecas V2G oleh utiliti kuasa tempatan atau oleh ST pada masa akan datang sekiranya diarahkan. Ini membantu keselamatan tenaga yang kalis masa depan.

        Pada skala besar, populasi EV Singapura pada tahun 2040 jika V2G terhubung akan lebih daripada mengimbangi sambungan Bakun 1.6GW yang diperdebatkan. Dengan EV dan V2G, tarif dinamik membolehkan lebih banyak kebebasan tenaga.
4) LLM dapat mengemas kini garis panduan reka bentuk mereka untuk RSA dan Laybys untuk menjadikan pusat pengecasan EV wajib, misalnya dengan status keperluan yang sama dengan kios petrol dalam panduan mereka untuk diikuti oleh syarikat konsesi.
5) Kementerian Pendidikan bekerjasama dengan penyedia latihan vokasional dapat mengubah silibus latihan dan pendidikan berkaitan Automotif mereka dengan memasukkan kandungan wajib mengenai penggantian bateri EV yang selamat dan kompeten.

        Kelayakan / lesen SKM yang memfokuskan pada penukaran EV kepada keperluan JPJ, semestinya akan mendapat sambutan baik kerana akan banyak juruteknik ICE dapat digunakan semula untuk memiliki perniagaan mereka sendiri dengan lesen tersebut.

        Modul yang berkaitan dengan kelestarian alam sekitar dapat mulai mengembangkan silibus mengenai syarat, konsep dan analisis utama untuk kriteria pembuatan bateri, kitar semula, penyejukan dan pengujian.

        Modul yang berkaitan dengan AI dan penginderaan jauh boleh merangkumi isi utama dan alat untuk merancang kenderaan memandu sendiri. Akademi pengekodan dan silibus IT nasional boleh merangkumi program aplikasi dan backend untuk rangkaian pusat pengecasan.

        Makmal kuasa elektronik boleh melabur dalam peralatan untuk membina / menguji DCFC. Projek pendidikan tinggi boleh memberi tumpuan kepada reka bentuk dan pengurangan kos DCFC tempatan.
        Walaupun kedua-dua India dan China telah memberikan saingan yang sangat kuat dalam pembuatan EV, persaingan ini masih berlangsung untuk Pengecas Cepat DC (DC Fast Chargers) (DCFC) yang berpatutan dan boleh dipercayai dengan keserasian OCPP (rangkaian).
6) Untuk menyokong pendaftaran penukaran EV secara tempatan, JPJ boleh mengamati dan mengambil contoh peraturan UNECE dan UK bagi memilih, memeriksa dan menguji dimana syarat minimum untuk penukaran EV agar dapat didaftarkan dengan JPJ, dan berbagi penemuan mereka dengan penyedia latihan SKM yang disebutkan dalam (5 ) atas.
        Pengedar kelihatan enggan mengimport EV, dengan alasan kekurangan permintaan dan infrastruktur pengecasan EV yang buruk. Secara tidak langsung, mereka mengakui bahawa EV kurang menguntungkan daripada kenderaan pembakaran termal, yang memerlukan lawatan bengkel berkala dan anggaran penyelenggaraan yang signifikan bagi menyokong jabatan selepas penjualan mereka.

        Untuk mengatasi masalah ini, industri ICE lokal dengan peraturan dan pendidikan boleh memulakan peningkatan dan mengubah kompetensi, penawaran produk dan rantai penawaran.

        Ini adalah penting bagi memberi manfaat kepada semua lapisan masyarakat, dan persekitaran menuju masa depan yang lebih lestari dengan taraf hidup yang lebih tinggi.
        Ada yang berpendapat bahawa Malaysia kurang bernasib baik kerana gaji lebih tinggi daripada Thailand, kekurangan bahan mentah untuk bateri berbanding Indonesia, ditambah lagi dengan sikap sukar untuk berhijrah dan maju, membuatkan Malaysia tiada tujuan untuk bersaing.

        Kontra untuk hujah ini adalah mengapa syarikat semikonduktor seperti Motorola, Intel dan Fairchild memilih Malaysia? Kerana kos / faedahnya kelihatan menarik.

        Sekiranya usaha dilakukan untuk mempelajari industri EV dan meningkatkan insentif untuk mendorong pelaburan yang berkaitan, keuntungan kos dapat meningkat. Berdasarkan kemana pelaburan yang berkaitan dengan EV baru-baru ini, kos / faedah kelihatan lebih baik di negara lain.
        Dengan sokongan undang-undang dan pengedaran, silibus pendidikan dapat dirombak, lebih banyak tenaga kerja dapat dilatih kembali untuk pekerjaan dan R&D ekosistem EV, dan rantaian bekalan EV yang sihat dengan pembuatan yang berkaitan dapat dikembangkan.

        Perkhidmatan awam dan GLC yang bertanggungjawab untuk pelaburan yang berkaitan dengan EV mesti mengikuti latihan sedemikian bagi memperkuatkan lagi pengetahuan dan kualiti bagi proses membuat keputusan penting (decision-making).

        Misalnya; semua penggunaan berat di dalam segmen EV semestinya mempunyai penyejukan bateri aktif / cecair dan jaminan bateri, dan Sirim meluluskan meter kWh untuk Stesen Pengisian yang ditentukan dari awal dan bukannya menjadi pertikaian di kemudian hari, menunda kemajuan infrastruktur. Kerajaan kemudian boleh mengarahkan sasaran yang sama bagi EV menjelang 2040, atau lebih awal/lewat sedikit.
        Rakyat dan negara kemudian mempunyai harapan menghirup udara yang jauh lebih bersih daripada yang dialami semasa pengurangan lalu lintas MCO, dan mungkin menyumbang untuk membekalkan DCFC dengan harga yang berpatutan di seluruh dunia.
NS MAN, MyEVOC
Terjemahan oleh Kusya (DMP)
Sumber: Facebook Dewan Muda Pekema

Catat Ulasan

0 Ulasan